Koulujen velvollisuus on huolehtia oppilaiden sosiaalisesta, psyykkisestä ja fyysisestä hyvinvoinnista. Koulun oppimisympäristö tulee olla turvallinen. Tehtävä kuuluu kaikille kouluyhteisön jäsenille. Kiusaamisilmiötä hoidetaan sekä aktiivisella ja jatkuvalla ennaltaehkäisevällä työllä että puuttumisen keinoilla. Kaveruuden tukemisen -oppaan tarkoituksena on yhtenäistää Sauvon perusopetuksen käytäntöjä kiusaamisen ehkäisemisessä, kiusaamistapauksiin puuttumisessa ja antaa vinkkejä ennaltaehkäisevään työhön mm. Kiva-oppituntien teemojen kautta.
Sauvon koulukeskuksen Kaveruuden tukemisen -opas kevät 2022
Hyväksytty sivistyslautakunnassa 40 § 10.5.2022
Sisällys
Mitä kiusaaminen on?
Kiusaamisen muodot
Mistä kiusaamisen tunnistaa?
Kiusaamistilanteeseen liittyvät roolit
Kiusaaminen voi täyttää rikoksen tunnusmerkit
Koulujen ennaltaehkäisevät toimet
Lukuvuoden KiVa-oppitunnit
1.–2. luokkien KiVa-oppitunnit
3.–4. luokkien KiVa-oppitunnit
5.–6. luokkien KiVa-oppitunnit
7.–9. luokkien KiVa-oppitunnit
KiVa Koulu -kyselyt oppilaille ja henkilökunnalle vuosittain
Verso-sovittelu
Verso sovittelun periaatteet
Aikuisjohtoinen sovittelu
Verso koulun arjessa - käytännön toteutus
Käsittelyn eteneminen konfliktitilanteissa
Verso-sovittelutilanteessa käydään läpi mm.
Kiusaamistilanteisiin puuttuminen - KiVa Koulu -ohjelma
KiVa koulu -ohjelman toteuttaminen koulussa - Yleiset toimenpiteet
KiVa koulu -ohjelman toteuttaminen koulussa - Kohdennetut toimenpiteet
Kiusaamiseen puuttuminen
Koulukohtaisesti sovittavia asioita
Jälkihoito
Jälkihoidon askeleet
Kiusatun lapsen tai nuoren kohtaaminen
Jälkihoidon järjestäminen
Miten kiusaamistilanteessa toimitaan?
- Ohjetaulu oppilaalle
- Ohjetaulu huoltajalle
Mitä kiusaaminen on?
On oltava yhteinen ymmärrys siitä, mitä kiusaaminen on, jotta siihen voidaan puuttua tehokkaasti. Kiusaamisen yleisesti käytetty määritelmä on seuraava: Kiusaaminen on tahallista, toistuvasti yhteen ja samaan yksilöön kohdistuvaa harmin tai haitan aiheuttamista. Kiusatun on vaikea puolustautua, millä viitataan siihen, että osapuolet eivät ole keskenään tasaväkisiä, vaan kiusatulla on vähemmän valtaa tai voimaa kuin häntä kiusaavalla tai kiusaavilla henkilöillä. Tahallisuus tulee tulkita siten, että tekijä ymmärtää tai hänen tulisi ymmärtää, että teot aiheuttavat niiden kohteena olevalle henkilölle pahaa mieltä. Toistuvuus on mukana kiusaamisen määritelmässä, koska kiusaaminen halutaan erottaa yksittäisistä loukkaavista teoista. Toistuvaan kiusaamiseen puuttuminen vaatii erilaisia toimia kuin yksittäiseen tilanteeseen puuttuminen. (Salmivalli, Poskiparta & KiVa Koulu -työryhmä 2018.)
Yleisesti koulukiusaamisella tarkoitetaan sitä, että joku oppilas joutuu yhden tai useamman muun oppilaan toistuvan loukkaamisen, vahingoittamisen ja/tai syrjimisen kohteeksi pystymättä puolustautumaan tai vaikuttamaan saamaansa kohteluun. Se merkitsee usein myös uhrin eristämistä luokan, ryhmän tai virtuaaliryhmän sosiaalisesta kanssakäymisestä. Kiusaamistilanne ei ole koskaan tasa-arvoisten ja yhtä voimakkaiden nahistelua, vaan kiusattu on alakynnessä ja puolustuskyvytön suhteessa kiusaajaan. Riidat ja erimielisyydet eroavat kiusaamisesta siinä, että ne ovat usein hetkellisiä, eikä niiden kohteeksi joudu jatkuvasti yksi ja sama oppilas. (MLL 2021.)
Opettajan tulee puuttua myös verkossa tapahtuvaan kiusaamiseen, jos se tapahtuu kouluajalla, kouluun liittyvässä toiminnassa ja johon on osallisena koulun oppilaita. (OPH:n julkaisu).
Koulun opettajan ja rehtorin tulee myös ilmoittaa tietoonsa tulleesta koulusta tai koulumatkalla tapahtuneesta häirinnästä, kiusaamisesta ja väkivallasta niihin syyllistyneen ja niiden kohteena olevan oppilaan huoltajalle ja muulle lailliselle edustajalle (POL 29§). Koululla ei kuitenkaan oikeutta langettaa koulumatkatapahtumista rangaistuksia.
Kiusaamisesta puhutaan, kun seuraavat kolme tunnusmerkkiä täyttyvät:
1. Toiminta on tahallista ja toiselle halutaan aiheuttaa pahaa mieltä.
2. Toiminta on toistuvaa.
3. Kiusattu on tilanteissa altavastaaja ja hänen on vaikea puolustautua.
Kiusaamisen muodot
Kiusaaminen on useimmiten sanallista, kuten pilkkaamista ja nimittelyä. Melko yleistä on myös epäsuora kiusaaminen, mikä tarkoittaa ryhmän ulkopuolelle sulkemista tai ilkeiden juorujen levittämistä. Fyysinen kiusaaminen ei ole yhtä tavallista. Nettikiusaaminen on lisääntynyt, mutta sitä esiintyy edelleen suhteellisen vähän muihin muotoihin verrattuna.
On tärkeä tiedostaa, että netissä kiusattuja kiusataan lähes aina myös muilla tavoin. Kiusaamisen määrittelyssä keskeistä ei kuitenkaan ole teon muoto, vaan sen tahallisuus ja systemaattisuus. Kiusattu lapsi tai nuori kokee yleensä monenlaista kiusaamista. (KiVa Koulu -työryhmä 2018.)
Mistä kiusaamisen tunnistaa?
Kiusaaminen edellyttää erilaista puuttumista kuin vaikkapa yksittäinen tappelu tai tunnin häiritseminen. Siksi kiusaamisen tunnistaminen ja erottaminen muista haastavista tilanteista on tärkeää. Kiusatuksi joutuminen on aina oppilaan subjektiivinen kokemus. Jos oppilas kokee joutuvansa kiusatuksi, hän tarvitsee aina jonkinlaista aikuisen tukea ja apua. Se, minkä itse kukin kokee loukkaavana, vaihtelee. Siksi kiusaamista ei määritellä tiettyinä sanoina tai tekoina, vaan yksi keino kiusaamisen tunnistamiseen on se, että toiminta aiheuttaa pahaa mieltä tai haittaa sen kohteena olevalle henkilölle. (Salmivalli, Poskiparta & KiVa Koulu -työryhmä 2018.)
Kiusaamistilanteeseen liittyvät roolit
Eräässä tutkimuksessa haastateltiin aikuisia, joita oli kiusattu kouluaikana. Heidän mukaansa ikävin muisto oli se, että muut oppilaat näkivät mitä tapahtui, mutta kukaan ei puuttunut. Kaiken annettiin tapahtua, päivästä ja kuukaudesta toiseen. Se, ettei kukaan kannustanut, tukenut tai puolustanut, sattui kaikkein eniten. (Salmivalli, Poskiparta & KiVa Koulu -työryhmä 2018.)
Suurin osa oppilaista ei hyväksy kiusaamista. Kuitenkin nähdessään kiusaamista he tulevat usein myötäilleeksi kiusaajaa tai vaienneeksi. Vain harvat tukevat kiusatuksi joutuvaa oppilasta. Kiusaamiseen liittyvät ryhmänormit edellyttävät usein, että kiusatun kanssa ei saa olla kaveri, jolloin kiusatun asema ryhmässä muuttuu ajan myötä yhä huonommaksi. On tärkeää saada kaikki lapset ymmärtämään, miten he voivat omalta osaltaan vaikuttaa kiusaamiseen. (KiVa Koulu 2018.)
Kiusaaminen voi täyttää rikoksen tunnusmerkit
Kiusaaminen ei ole rikoslaissa, vaikka kiusaaminen saattaa täyttää rikoksen tunnusmerkit. Suurin osa kiusaamisesta sovitellaan koulun, kodin ja osallisten välillä koulussa, mutta jos näillä keinoilla asia ei selviä niin vanhempia voi ohjata olemaan yhteydessä poliisiin. Koululla on ilmoitusvelvollisuus poliisille, jos kysymyksessä on pahoinpitely tai seksuaalirikoksiin viittaava toiminta. Kuitenkin poliisikin suosittaa kevyempiä sovittelun tapoja. Koulu voi myös konsultoida poliisia tai Ankkuritiimiä.
Kiusaamisessa on aina kysymys lapsen tai nuoren perus- ja ihmisoikeuksien loukkaamisesta. YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen mukaan lapsella on oikeus mm. turvallisuuteen, kehitykseen ja syrjimättömyyteen. Opetuksen järjestäjällä on Suomessa lakisääteinen vastuu siitä, että oppilaan ja opiskelijan oikeus turvalliseen oppimisympäristöön toteutuu (Suomen perusopetuslaki, 29§, 1999). Koulun aikuisilla on paitsi moraalinen, myös juridinen velvollisuus puuttua kiusaamisen ja ennaltaehkäistä sitä. (Salmivalli, Poskiparta & KiVa Koulu -työryhmä 2018.)
Koulujen ennaltaehkäisevät toimet
Sauvon koulukeskuksessa oppilaita ohjataan hyvään käytökseen ja vastuuntuntoon arkipäivän tilanteissa. Vastuuntuntoon kuuluu mm. muiden huomioon ottaminen, ympäristöstä huolehtiminen, heikompien puolustaminen sekä toisten auttaminen. Oppilaille selitetään kiusaamisen seuraukset ja rangaistukset etukäteen.
Lukuvuoden KiVa-oppitunnit
KiVa-oppitunnit sovitaan pidettäväksi kuukausittain ja merkitään koulun pedagogiseen kalenteriin. Opettaja suunnittelee teeman mukaisen oppitunnin hyödyntäen mm. KiVa Koulu-materiaalia ja Lions Quest-materiaalia. Lisäksi käsitellään ryhmän tarpeiden mukaan seuraavia sisältöjä: kaveruutta, tunnetaitoja, erilaisuuden hyväksymistä ja sietämistä, kiusaamistilanteiden syntymistä, rooleja kiusaamistilanteissa ja keinoja kiusaamisen ehkäisemiseksi ja lopettamiseksi.
Oppituntien ja teemojen tavoitteena saada lapset ymmärtämään ryhmän merkitys kiusaamisessa sekä lisätä empatiaa kiusattuja kohtaan. Tunneilla opetellaan keinoja tukea kiusattuja ja ottaa vastuuta siitä, ettei kiusaamista ryhmässä sallita. Lisäksi oppitunneilla käsitellään oppilaan vastuunkantoa, hyvää käytöstä, muiden huomioon ottamista, ympäristön huolehtimista, heikomman puolustamista ja toisen auttamista.
KiVa koulu -materiaaleissa on ideoita oppitunnin kulkuun enemmän kuin yhden oppitunnin aikana ehditään käsittelemään. Opettajilla on mahdollisuus valita harjoituksista ne, jotka tuntuvat omaan luokkaan sopivimmilta.
1.ja 2. luokkien KiVa-oppitunnit
1 lk. elokuu - syyskuu |
Tutustutaan! | Sähköinen opas sivu 34 |
1 lk. lokakuu- marraskuu | Tunnetunti | sivu 46 |
1 lk. joulukuu - tammikuu | Meidän luokka - kaikki mukaan | sivu 56 |
1 lk. helmikuu - maaliskuu | Erilaisuus on rikkaus | sivu 68 |
1 lk. huhtikuu - toukokuu | Kivassa koulussa ei kiusata! | sivu 80 |
2 lk. elokuu - syyskuu |
Emme mene mukaan kiusaamiseen! | sivu 94 |
2 lk. lokakuu - marraskuu | Kiusattu tarvitsee sinun tukeasi. | sivu 104 |
2 lk. joulukuu - tammikuu | Minua ei kiusata! | sivu 112 |
2 lk. helmikuu - maaliskuu | Kirjallisuustunti | sivu 122 |
2 lk. huhtikuu - toukokuu | KiVa- sopimus | sivu 126 |
KivaVerso-oppituntien aikana sekä niiden välillä voidaan pelata:
3.–4. luokkien KiVa-oppitunnit
Materiaaleista riittää käsiteltävää 3.–4.luokille kahdeksi lukuvuodeksi. Myös 1–2. luokan KiVa-tuntien teemoja ja sisältöjä voi tarpeen mukaan kerrata ja hyödyntää.
3 lk. elokuu - syyskuu |
Kunnioitus kuuluu kaikkiin ihmissuhteisiin - miten kunnioitusta viestitään? |
sähköinen opeopas |
3 lk. lokakuu- marraskuu |
Ryhmässä - samanlainen - erilainen, |
sivu 48 |
3 lk. joulukuu - tammikuu | Tunnista kiusaaminen! Kiusoittelu - kiusaaminen, kiusaamista on monenlaista | sivu 62 |
3 lk. helmikuu - maaliskuu | Kiusaamisen piilossa olevat muodot: ryhmän ulkopuolelle jättäminen, juoruilu, somekiusaaminen | sivu 72 |
3 lk. huhtikuu - toukokuu | Vastuullisesti netissä | sivu 84 |
4 lk. elokuu - syyskuu |
Huono kohtelu satuttaa | sivu 98 |
4 lk. lokakuu - marraskuu |
Ryhmä ja kiusaaminen | sivu 106 |
4 lk. joulukuu - tammikuu |
Tsemppariviestintää | sivu 118 |
4 lk. helmikuu - maaliskuu |
Assertiivisuus eli jämäkkyys: Minä pidän puoleni |
sivu 128 |
4 lk. huhtikuu - toukokuu | KiVa Koulu tehdään yhdessä! | sivu 138 |
KivaVerso-oppituntien aikana sekä niiden välillä voidaan pelata:
5.–6. luokkien KiVa-oppitunnit
5 lk. elokuu - syyskuu |
Kunnioitus kuuluu kaikkiin ihmissuhteisiin - miten kunnioitusta viestitään? |
sähköinen opeopas |
5 lk. lokakuu- marraskuu |
Ryhmässä - samanlainen – erilainen, meidän luokka, mukava ryhmä |
sivu 48 |
5 lk. joulukuu - tammikuu | Tunnista kiusaaminen! Kiusoittelu - kiusaaminen, kiusaamista on monenlaista | sivu 62 |
5 lk. helmikuu - maaliskuu | Kiusaamisen piilossa olevat muodot: ryhmän ulkopuolelle jättäminen, juoruilu, somekiusaaminen | sivu 72 |
5 lk. huhtikuu - toukokuu | Vastuullisesti netissä | sivu 84 |
6 lk. elokuu - syyskuu |
Huono kohtelu satuttaa | sivu 98 |
6 lk. lokakuu - marraskuu |
Ryhmä ja kiusaaminen | sivu 106 |
6 lk. joulukuu - tammikuu |
Tsemppariviestintää | sivu 118 |
6 lk. helmikuu - maaliskuu |
Assertiivisuus eli jämäkkyys: Minä pidän puoleni |
sivu 128 |
6 lk. huhtikuu - toukokuu | KiVa Koulu tehdään yhdessä! | sivu 138 |
KivaVerso-oppituntien aikana sekä niiden välillä voidaan pelata:
7.–9. luokkien KiVa-oppitunnit
7. lk. | 8. lk. | 9. lk. | |
tunnin pitäjä: |
tunnin pitäjä: |
tunnin pitäjä: |
|
elokuu |
Startti yläkoulun opettajanopas 2. tunti: |
Startti Ryhmäytymistä improvisaation keinoin 2, yläkoulun opettajanopas |
Startti Ryhmäytymistä improvisaation keinoin 3, yläkoulun opettajanopas |
syyskuu |
Teema 1 Ryhmäroolit ja kiusaaminen, yläkoulun opettajanopas |
Teema 1 Ryhmäroolit ja kiusaaminen, yläkoulun opettajanopas |
Teema 1 Ryhmän voima, yläkoulun opettajanopas s. 94–106 |
lokakuu |
Teema 1 Ryhmäroolit ja kiusaaminen, yläkoulun opettajanopas,s. 84–93 |
Teema 1 Ryhmän voima, yläkoulun opettajanopas s. 94–106 |
Teema 1 Ryhmän voima, yläkoulun opettajanopas |
marraskuu |
Teema 2 Tunteet ovat tärkeitä! yläkoulun opettajanopas |
Teema 2 Itsemyötätunto, yläkoulun opettajanopas |
Teema 2 Erilaisuuden kohtaaminen, yläkoulun opettajanopas |
joulukuu |
Teema 2 Tunteet ovat tärkeitä!, yläkoulun opettajanopas |
Teema 2 Itsemyötätunto, yläkoulun opettajanopas s. 128–140 |
Teema 2 Erilaisuuden kohtaaminen, yläkoulun opettajanopas |
tammikuu |
Teema 2 Tunteet ovat tärkeitä, yläkoulun opettajanopas |
Teema 2 Itsemyötätunto, yläkoulun opettajanopas |
Teema 2 Erilaisuuden kohtaaminen, yläkoulun opettajanopas |
helmikuu |
Teema 3 Piilokiusaaminen, yläkoulun opettajanopas |
Teema 3 Online - Offline, |
Teema 3 Seksuaalinen häirintä ja sukupuoleen kohdistuva syrjintä ja kiusaaminen, yläkoulun opettajanopas |
maaliskuu |
Teema 3 Piilokiusaaminen, yläkoulun opettajanopas |
Teema 3 Online - Offline, yläkoulun opettajanopas |
Teema 3 Seksuaalinen häirintä ja sukupuoleen kohdistuva syrjintä ja kiusaaminen, yläkoulun opettajanopas |
huhtikuu |
Teema 4 Kiusaamisen seuraukset, yläkoulun opettajanopas |
Teema 4 Kiusaamisen seuraukset, yläkoulun opettajanopas |
Teema 4 Kiusaamisen seuraukset, yläkoulun opettajanopas |
toukokuu |
Teema 4 Meidän luokka nyt, yläkoulun opettajanopas |
Teema 4 Meidän luokka nyt, yläkoulun opettajanopas |
Teema 4 Meidän luokka nyt, yläkoulun opettajanopas |
KiVa Koulu -kyselyt oppilaille ja henkilökunnalle vuosittain
Verso-sovittelu
Sauvon kunnassa on käytössä vertaissovittelutoiminta (Verso), jonka tavoitteena on puuttua hyvin varhaisessa vaiheessa konfliktitilanteisiin ja näin ennaltaehkäistä tilanteiden eskaloituminen laajemmiksi konflikti- tai kiusaamistapauksiksi. Sovittelu on selkeä toimintamalli, jonka avulla sovittelijoiksi koulutetut koulun henkilökunnan jäsenet ja oppilaat auttavat osapuolia itse löytämään ratkaisun ristiriitaansa. Osapuolet saavat kertoa oman näkemyksensä tapahtuneesta, kuvata tuntemuksiaan ja pohtia eri ratkaisuvaihtoehtoja. Mallia noudattamalla edetään sopimukseen, jonka toteutumista seurataan.
Pääroolissa ovat Verso-koulutuksen saaneet ohjaavat opettajat tai koulunkäynninohjaajat ja Verso-koulutuksen saaneet oppilaat. Joka vuosi kunnassa koulutetaan uudet Verso-oppilasohjaajat sekä mahdollisesti uusi Verso-opettaja. Koulutuksesta vastaa Suomen sovittelufoorumi. Uusia verso-oppilaita koulutetaan myös omassa koulussa restokoulutuksen saaneiden opettajien ohjauksella. Verso-koulutuksen käyneet opettajat ovat saaneet kirjautumistunnukset laajaan Verso-materiaalisalkkuun, jossa on materiaalia arjen työhön.
https://sovittelu.com/vertaissovittelu/materiaalit/verso-materiaalipankki/
Verso sovittelun periaatteet
Sovittelussa ei haeta syyllisiä vaan autetaan oppilasta oppimaan ristiriitatilanteiden käsittelyä ja sen kautta muuttamaan omaa toimintaa suhteessa toisiin oppilaisiin. Sovittelun jälkeen suoritetaan seuranta, joka on erittäin tärkeä. Siinä seurataan, onko oppilaiden itse asettamat tavoitteet toteutuneet. Toiminta ei korvaa opettajan tai aikuisen kasvatusvastuuta vaan antaa hyvän lisäarvon varhaiseen puuttumiseen.
Aikuisjohtoinen sovittelu
Aikuisjohtoisessa sovittelussa sovittelukoulutuksen saanut aikuinen sovittelee riitaa tai mielipahaa aiheuttanutta tekoa. Soviteltava tapaus on luonteeltaan sellainen, ettei tapausta voida ohjata vertaissovitteluun eikä siitä ole tehty rikosilmoitusta. On tärkeää huolehtia siitä, että sovittelun ehdot vapaaehtoisuudesta, vaitiolosta ja työskentelystä ilman rangaistuksia toteutuu.
Sovittelu pohjaa restoratiiviseen lähestymistapaan, jossa on kyse ihmissuhteet, tunteet ja tarpeet huomioon ottavasta konfliktien hallintamenettelystä. Osapuolia kunnioitetaan oman konfliktinsa asiantuntijoina ja keskeisenä ajatuksena on tapahtuneen teon palauttaminen asianosaisille siten, että he voivat itse olla aktiivisia osallisia asiansa ratkaisussa. Toiminnan tavoitteena on eheyttää ihmissuhteet ja sopia, miten jatkossa toimitaan niin, että konflikti ei toistu. Samalla tulee harjoiteltua elämän kannalta tärkeitä vuorovaikutus- ja keskustelutaitoja.
Verso koulun arjessa - käytännön toteutus
1) Lasten ja nuorten sovittelutilanteet melko pieniä, yksittäisiä konfliktitilanteita.
2) Luokanopettajalle, luokanvalvojalle, Verso-vastaavalle tai muulle aikuiselle menee tieto tilanteesta (joko sanallisesti tai sovittelupyyntölomakkeella, jonka perusteella opettaja päättää, miten edetään).
3) Vertaissovittelu tapahtuu välitunnin aikana (alussa ohjaava opettaja tukena)
4) Vertaissovittelu on vapaaehtoinen. Jos osapuoli tai osapuolet eivät halua, asia siirtyy opettajan käsittelyyn (Taso 3).
5) Seuranta kahden viikon sisällä. Jos ei ole noudatettu sopimusta, sovitellaan uudelleen tai asia siirtyy seuraavalle käsittelytasolle (Taso 4).
6) Kun oppilaalla vähintään 5 oppilaan suorittamaa sovittelutapahtumaa (Taso 2), opettaja on yhteydessä kotiin.
Käsittelyn eteneminen konfliktitilanteissa
Taso1 | Asianomaisten välitön sopiminen keskenään | Ei infoa koteihin | |
Taso 2 | Verso-oppilasohjaajan sovittelu asianomaisten kesken | Ei infoa kotiin | Seurantapalaveri kahden viikon sisällä |
Taso 3 | Verso-opettajaohjaajan sovittelu asianomaisten kesken (aikuisjohtoinen sovittelu) | Info koteihin (esim. Wilma-viestillä) | Seurantapalaveri kahden viikon sisällä |
Taso 4 | Asia Kiva-tiimin käsittelyyn | Info koteihin (palaveri koululla) | Seuranta |
Verso-sovittelutilanteessa käydään läpi mm.
1) Mitä tapahtui?
2) Mitä tuntemuksia tilanne aikaansai osapuolissa?
3) Annetaan osapuolten itse löytää ratkaisu tilanteeseen, jotka
4) kirjataan sovittelusopimukseen.
Kiusaamistilanteisiin puuttuminen - KiVa Koulu –ohjelma (taso 4)
KiVa Koulu on Opetus- ja kulttuuriministeriön rahoituksella Turun yliopistossa kehitetty toimenpideohjelma kiusaamisen ehkäisemiseksi tai siihen puuttumiseksi. KiVa-lyhenne muodostuu sanoista Kiusaamisen Vastainen tai Kiusaamista Vastustava.
KiVa koulu -ohjelman toteuttaminen koulussa - Yleiset toimenpiteet
KiVa koulu -ohjelman toteuttaminen koulussa - Kohdennetut toimenpiteet
Kiusaamiseen puuttuminen
Oppilaiden välinen ristiriita, joka ei ole kiusaamista (käsitelty aiemmin erikseen) | Ohjataan oppilaat Verso-sovitteluun. |
KIUSAAMISEN TOTEAMINEN |
Oppilas, opettaja/muu koulun aikuinen tai huoltaja kertoo huolestaan tai epäilystään liittyen oppilaan kiusaamiseen, jolloin koulun aikuinen puuttuu esille tulevaan asiaan yhdessä Kiva-tiimiläisen kanssa. Kirjataan ylös KiVa Koulu -materiaalin seulontalomakkeen avulla. Tieto koteihin. |
SELVITTÄMINEN | KiVa-tiimi keskustelee kaikkien asianomaisten kanssa. Kirjataan ylös KiVa Koulu -materiaalin selvittämiskeskustelulomakkeiden avulla. Tieto koteihin. |
YHTEISTYÖ HUOLTAJIEN KANSSA | Huoltajille kerrotaan aina KiVa-tiimissä käsitellyistä asioista. Tarpeen mukaan huoltajat kutsutaan koululle selvittämään asiaan. |
SEURANTA | KiVa Koulu -tiimi suunnittelee jatkotoimenpiteet aina tapauskohtaisesti. Seurannasta tehdään suunnitelma. |
KIRJAUS | Koulukiusaamisen käsittely, siitä aiheutuneet toimenpiteet ja seuranta kirjataan aina KiVa Koulu -materiaalin lomakkeiden avulla. |
Koulukohtaisesti sovittavia asioita
1 Nimetään kouluun KiVa-tiimi
2 Koulu toteuttaa yhteistä vuosisuunnitelmaa ja ohjelmien toteutumista
3. Tiedotetaan Kiva- ja Verso-käytännöistä
4. KiVa- ja Verso-toiminnan toteuttamisen vuosittainen seuranta
Jälkihoito
Kiusaamistilanteet voivat horjuttaa lapsen, nuoren ja hänen perheensä luottamusta muihin ihmisiin sekä perusturvallisuuden tunnetta. Kiusaamiskokemukset voivat olla lapselle ja tämän perheelle kriisitilanteita, joiden purkamiseen tarvitaan ulkopuolisen tahon apua. Kiusaamisesta saattaa seurata erilaista oirehdintaa, mm. mielialan laskua, itsetunnon heikkenemistä, univaikeuksia sekä vetäytymistä sosiaalisista tilanteista.
Kiusaamiskokemukset voivat heijastua lapsen ja nuoren myöhempiin sosiaalisiin suhteisiin sekä lapsen ja nuoren koulunkäyntiin. Koulupoissaolojen takana saattaa olla kiusaamistilanteen riittämätön selvittäminen tai puutteellinen jälkihoito. Jälkihoidon tarkoituksena on rakentaa luottamusta uudelleen, antaa mahdollisuus käsitellä kiusaamisen aiheuttamia tunteita sekä rakentaa toiveikkuutta tulevaisuuteen.
Jälkihoidon askeleet
Kiusatun lapsen tai nuoren kohtaaminen
Jälkihoidon järjestäminen
Liitteet ja linkit
Lähteet
KiVa Koulu -työryhmä, 2018. Henkilökunnan kokouspäivä -PowerPoint.
Salmivalli, Poskiparta & KiVa Koulu -työryhmä, 2018. Avain KiVaan Kouluun.
Miten kiusaamistilanteessa toimitaan?
- Ohjetaulu oppilaalle ja huoltajalle
Ohjetaulu oppilaalle
Luota, että aikuinen auttaa ja puuttuu asiaan.
Ohjetaulu oppilaan huoltajat
Jos lapsesi on kiusaava osapuoli, tee selväksi, että et hyväksy minkäänlaista kiusaamista.
Tiedotteen lisäsi toimistosihteeri Tea Sjöblom.